Motala Hamn och Göta Kanal från hamnen till Borenshult Slussar.
Akvarium med Vätternfiskar år inrymt i det gamla Tullhuset samt Motala Vadstena Tidning.
Krogen Vättern Magasinet.
Hamnkrogen.
Motormuseum samt Hotell Nostalgi.
Hotell Nostalgi.
Entre till Motor Museum ett ELDORADO för Motorintresserade.
Precis som M/S Juno är M/S Wilhelm Tham byggd vid Motala Werkstad och hon stod färdig 1912. Idag finns det 25 hytter ombord, fördelade på tre däck, vilket ger plats för ca 50 passagerare. Matsalen och salongen ligger på mellandäcket, shelterdäck, och på övre däck, bryggdäck, finns det övertäckta akterdäcket med härlig utsikt över vår vackra vattenväg.
Ms Nya Skärgården Motala. M/S Nya Skärgården Nya Skärgården byggdes på Motala Verkstad år 1915 som S/S Torsbyfjärden för Ångfartygs AB Skärgården i Norrköping för att trafikera traden Norrköping–Valdemarsvik. Hon var det sista passagerarfartyget som Motala Verkstad byggde. Efter ett stort antal ägar- och namnbyten köptes hon 1994 av Rederi AB Kind i Motala och sattes efter en omfattande renovering i drift 1996 som M/S Nya Skärgården.       Fartyget säljs till Göteborg och Bohusläns Rederi AB. Det betyder alltså att M/S Nya Skärgården flyttar västerut.
Diana och Juno samtidigt på besök i Motala Hamn. Den 7 juli 2015
Ni kan färdas med båt Till Motala från Svenska västkusten eller från Östersjön genom Göta Kanal.
VÄTTERN Vättern är en sjö med många hemligheter. Sjön är känd för sin oberäknelighet många skepp har förlist och ligger på Vätterns botten. En av de mest kända olyckorna hände år 1918 när ånfartyget Per Brahe förliste en stormig November natt utanför Hästholmen. Den kände artisten John Bauer med familj på väg till Stockholm samt alla ombordvarande omkom.
 Motala gästhamn är kanalens största med 56 gästplatser. 57 eluttag. I hamnen finns: WC, dusch, tvättstuga. Dricksvatten på bryggorna. Källsortering i hamnen. Septitankstömning, latrinvask. Sjömack, bensin och diesel i inloppet till Motalaviken, Södra Hamnen, tel 0768-54 11 11. Även gasolförsäljning.
På gång in i Motala Hamn.
Göta Kanal innan sista slussen före Motala Hamn.
Baltzar Bogislaus von Platen, född 29 maj 1766 på Rügen, död 6 december 1829 i Kristiania, var en svensk greve, amiral, ståthållare i Norge och grundläggare av Göta kanal. Han gravsattes på den plats han själv utvalt i närheten av Motala, tätt invid själva kanalbanken.
Motala Verkstad företaget grundades år 1822 på initiativ av Baltzar von Platen som insåg betydelsen av att ha en lokal teknisk kompetens tillgänglig i Motala under byggandet av Göta kanal. Bland de första arbetsuppgifterna var diverse slussmekanismer och reparationer av de mudderverk som användes i samband med kanalbyggandet. Senare har Motala verkstad bland annat tillverkat över 400 fartyg, drygt 800 broar (till exempel Skeppsholmsbron, Västerbron, Bergnäsbron och Ahvazbron i Iran, vars huvudspann var den största helsvetsade järnvägskonstruktionen som då, år 1936, utförts i världen) och järnvägsutrustning, varav 1300 lokomotiv. Även de 118 meter höga tornen på Uppsala domkyrka tillverkades här. På 1970-talet var Motala verkstad världens största exportör av diskbänkar och på 1980-talet tillverkade man landställ för svenskbyggda flygplan.
Kaffe Mallboden invid Torrdockan MV.
I samband med byggnationen av Göta kanal startades 1822 Motala Verkstad som reparationsverkstad för kanalens behov. Verkstaden kom att kallas ”den svenska industrins vagga”. Motala Verkstad har under åren tillverkat bl.a. ångpannor, ångmaskiner, lokomotiv, vevaxlar och roder för fartyg, dieselmotorer till fartyg, broar och mycket mera. Denna omfattande produktion krävde utrymme och lokaler, verkstadens omfattning växte med tiden. Många av dessa industrifastigheter är i dag rivna och borta men flera finns kvar såsom Lokverkstan och Plåtverkstan.
Historik M/S Diana Den 15 mars 1931 levererades Rederiaktiebolaget Göta Kanals nya kombinerade passagerar- och lastbåt, Diana, från Finnboda Varv i Stockholm. Hon beställdes inför en förväntad turistinvasion av svenskamerikaner till Sverige och var avsedd att gå genom Göta kanal mellan Göteborg och Stockholm. Båten har fått sitt namn från Diana i den romerska mytologin, en mångudinna som beskyddade jakt och kyskhet. Diana var landets sista ångdrivna fartyg i reguljär kanalfart.
Ångmaskinen byttes mot dieseldrift så sent som 1969. Inredningen har ändrats genomgripande vid om- och tillbyggnader av fartyget. 1974 ändrades fartygets överbyggnader, styrhytten flyttades fram så att fördäcket förkortades och båten fick sitt nuvarande utseende. Tolv år senare sjönk fartyget vid kaj i Trollhättan efter misslyckade länspumpningsförsök, kondemnerades och skänktes till rederiet som beslöt att totalrenovera fartyget. Antalet hytter minskades och övriga utrymmen iordningställdes för konferenser och möten av olika slag. Bland annat byggdes matsalen och salongen ihop.